Monday, December 5, 2011

Mari berakhlak dengan Akhlak RasuluLLah ;)


Akhlak ni, kalau kita nak katakan dalam bahasa orang kampung ana ia lebih kurang macam perangai, hatibudi atau tabiat seseorang manusia itu. ia macam sesuatu perilaku yang spontan. Dan ia bukanlah something yang kita kena buat secara pura - pura or terpaksa. So, dengan kata lain, nan bila kita berakhlak kita tidak akan rasa sakit or terseksa pun. Ni pandangan ana berkenaan akhlak setakat ini. Never mind kalau nak argue pun.

Kalau Imam Ghazali pulak, beliau kata akhlak ni ialah sesuatu yang tertanam dalam jiwa yang daripadanya timbul perbuatan - perbuatan dengan mudah tanpa memerlukan pertimbangan terlebih dahulu.

Dan kalau Dr Ahmad Amin pulak, beliau kata akhlak ialah kehendak yang dibiasakan dan ia akan menjadi kebiasaan yang mudah dilakukan.

So, berpandukan pandangan yang diberikan oleh dua orang tokoh di atas ana rasa orang yang berkhlak tidak akan mencapai keredhaan Allah swt. Kecuali jika seseorang itu berakhlak dengan akhlak Rasulullah. Boleh tak ana kata macam tu? sebab, RasuluLLah diutuskan untuk menyempurnakan akhlak kita semua. Jadi akhlak yang sedia ada dalam diri kita dan secara historismnya perangai -perangai puak arab 1433 tahun yang lalu masih tidak melayakkan batang tubuh jiwa kita untuk mencapai peradaban manusia yang digelar sebagai umat terbaik.

Saidatina Aisyah RA pernah berkata : "Adapun akhlak Baginda(RasuluLLAH) adalah al Qura'n."
Jadi apakah akibatnya orang tidak belajar daripada alQuran? Mereka akan terkontang kanting dengan sifat semula jadi manusia yang inginkan kemewahan hiburan yang melampau dan malampaui batas disamping tidak pernah berterima kasih mahupun bersyukur.

Tetapi pernah tak kita terfikir siapa yang akan mengembangkan sayap institusi peradaban manusia melalui pencerahan selok belok intipati al Quaran itu sendiri? Pernah tak terfikir bahawa jawapan yang bersifat logistiknya ialah golongan ahluLLAH. Dan siapakah golongan tersebut? Mari kita selami aroma keindahan kata - kata hikmah Baginda saw.

"Sesungguhnya Allah swt mempunyai ahli - ahlinya di dalam kalangan manusia . Maka para sahabat pun bertanya : Wahai Rasulullah saw, siapakah mereka? Rasulullah saw menjawab : Mereka itulah ahli Al Quran, iaitu Ahlullah, dan mereka yang mendalami bidang Al Quran tersebut."
[ Direkodkan oleh Ibnu Majah dalam sunan beliau , hadis sahih]

Maaf sangat - sangat sahabat - sahabat sekalian, ana tak belajar pun hadis ni dan semestinya ana tak reti nak syarah pasal hadis ini. Namun ana rasa tak susah untuk sahabat - sahabat sekalian untuk cuba memahami tuntutan/pengajaran hadis tersebut kan. Hakikatnya sahabat - sahabat sekalian, tanggungjawab kita sangat - sangatlah besar sebagai orang mewakafkan diri dalam perjuangan islam ini. Marilah kita sama berkahlak dengan Akhlak Baginda saw dan menggunakan masa yang terluang dengan semaksimum yang mungkin untuk mencari mutiara - mutiara yang telah Baginda saw wariskan kepada kita. Lantaran itu, bolehlah kita berjuang/berjihad dalam menterjemahkan isi Al Quran kepada masyarakat supaya berakhlak dengan akhlak RasuluLLAH saw. waLLAHua'lam.

~ sayang tanah islam ~

1 comment:

  1. Senyumlah selalu sebagaimana manisnya muka nabi Muhammad S.A.W~
    Sabarlah selalu sebagaimana tekunnya jiwa nabi Muhammad S.A.W~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...